penggalak imuniti makanan

8 Makanan Yang Meningkatkan Sistem Imun

Imuniti memainkan peranan utama dalam melindungi tubuh anda daripada bahan berbahaya yang boleh membawa kepada penyakit. Ketahui tanda-tanda umum sistem imun yang lemah dan 8 makanan sihat yang boleh meningkatkan imuniti anda.

oleh Omnia I. Tantawi

Apa itu Imuniti?

Imuniti adalah keupayaan tubuh untuk menahan penyakit tertentu dengan meneutralkan mikroorganisma patogen atau mengatasi kesan produknya. Dalam erti kata lain, sistem imun melindungi tubuh daripada penceroboh luar. Ia terdiri daripada pelbagai organ, sel dan protein yang membentuk perisai pelindung badan terhadap virus berbahaya, toksin, kulat dan bakteria.

Terdapat dua bahagian utama sistem imun:

  1. Sistem imun semula jadi adalah sistem pertahanan pertama - yang mana anda dilahirkan - terhadap patogen yang cuba memasukinya. Ia terdiri daripada kulit yang menjadi penghalang bagi kebanyakan bakteria, lendir yang memerangkap patogen ini, sel-sel sistem imun yang menyerang sel-sel asing dan lain-lain.
  2. Bahagian kedua adalah imuniti yang diperoleh atau adaptif. Seperti namanya, ia adalah imuniti yang dibangunkan oleh badan apabila ia bersentuhan dengan pelbagai bakteria dan virus yang terdapat di persekitaran. Ia dikawal selia oleh sel-sel dan organ-organ dalam badan kita seperti limpa, timus, sumsum tulang, dan nodus limfa.

Imuniti memainkan peranan utama dalam kesihatan seseorang. Adalah penting untuk mempunyai sistem imun yang kuat kerana dapat mengelakkan risiko mendapat penyakit. Jika seseorang mempunyai sistem imun yang lemah, mereka berisiko untuk banyak penyakit. Mari lihat tanda-tanda sistem imun yang lemah.

Tanda-tanda Sistem Imun yang Lemah

Ini adalah beberapa tanda sistem imun yang lemah. Adalah penting untuk menangani isu ini dan cuba memperbaiki sistem imun kita.

  • Jangkitan kulit - Oleh kerana kulit adalah penghalang pertama yang melindungi tubuh daripada patogen, sistem imun yang lemah boleh merosakkannya dengan mudah. Rashes, keradangan dan jangkitan adalah beberapa tanda kerosakan kulit.
  • Keletihan - Orang yang mempunyai sistem imun yang lemah cenderung berasa mudah letih berbanding dengan mereka yang mempunyai sistem imun yang kuat.
  • Jangkitan sejuk dan jangkitan lain yang kerap - Orang cenderung mendapat selesema atau jangkitan dengan mudah jika mereka mempunyai sistem imun yang lemah. Luka mereka juga cenderung untuk sembuh dengan perlahan dan mereka terdedah kepada banyak jangkitan.
  • Masalah pencernaan - Ramai saintis percaya punca utama kebanyakan penyakit adalah sistem pencernaan yang lemah. Tanda-tanda dan gejala sistem imun yang lemah dan gejala pencernaan termasuk cirit-birit yang kerap, sembelit, kembung, dan sebagainya.

Imuniti Meningkatkan Makanan

Disenaraikan di bawah adalah beberapa makanan yang akan membantu kita dalam meningkatkan imuniti kita untuk membantu melawan pelbagai virus dan penyakit yang menyebar dengan cepat dan sangat membahayakan kesihatan kita.

Makan nutrien yang mencukupi sebagai sebahagian daripada diet yang pelbagai diperlukan untuk kesihatan dan fungsi semua sel-sel, termasuk sel-sel imun. Diet yang terhad dalam pelbagai dan lebih rendah nutrien, seperti makanan ultra diproses dan kekurangan makanan yang diproses secara minimum, boleh menjejaskan sistem imun yang sihat.

  1. Cendawan Reishi 

Salah satu faedah yang paling penting dalam cendawan Reishi adalah untuk meningkatkan imuniti. Beberapa kajian tabung uji yang dijalankan oleh Pusat Sains Kesihatan Universiti Peking menunjukkan bahawa reishi boleh menjejaskan gen dalam sel darah putih. Kajian-kajian ini juga telah membuktikan bahawa beberapa bentuk cendawan ini juga boleh mengubah laluan keradangan dalam sel darah putih. Sel-sel pembunuh semulajadi melawan jangkitan dan kanser di dalam badan. Satu lagi kajian mendapati bahawa reishi boleh meningkatkan bilangan sel darah putih (limfosit) yang lain pada mereka yang mempunyai kanser kolorektal.

  1. Buah sitrus 

Buah sitrus adalah tinggi vitamin C, nutrien yang dikenali untuk membantu memberi rangsangan kepada sistem imun anda dan memendekkan panjang dan keterukan sejuk. Ia menggalakkan sistem imun anda untuk menghasilkan sel-sel darah putih, yang diperlukan untuk melawan jangkitan. Pengambilan lebih banyak vitamin C juga boleh membantu meningkatkan kesihatan kulit dan mengurangkan penuaan kulit. Alternatif vitamin C termasuk lada loceng merah, kiwi, oren, bayam, brokoli dan lain-lain lagi.

  1. Coklat gelap

Coklat gelap mengandungi antioksidan yang dipanggil theobromine, yang boleh membantu meningkatkan sistem imun dengan melindungi sel-sel badan daripada radikal bebas. Radikal bebas adalah molekul yang dihasilkan oleh badan apabila ia memecahkan makanan atau bersentuhan dengan bahan pencemar. Radikal bebas boleh merosakkan sel-sel badan dan boleh menyumbang kepada penyakit.

  1. Kunyit 

Kunyit adalah rempah kuning yang digunakan ramai orang dalam masakan. Ia juga terdapat dalam beberapa ubat alternatif. Memakan kunyit boleh meningkatkan tindak balas imun seseorang. Ini disebabkan oleh kualiti curcumin, sebatian dalam kunyit. Rempah kuning terang dan pahit ini juga telah digunakan selama bertahun-tahun sebagai anti-radang dalam merawat kedua-dua osteoartritis dan artritis reumatoid. Menurut kajian 2017, curcumin mempunyai kesan antioksidan dan anti-radang.

  1. Ayam

Ayam, seperti ayam dan ayam belanda, tinggi vitamin B-6. Kira-kira 3 auns ayam belanda ringan atau daging ayam mengandungi hampir satu pertiga daripada jumlah harian yang disyorkan B-6 anda. Vitamin B-6 adalah pemain penting dalam banyak tindak balas kimia yang berlaku di dalam badan. Ia juga penting untuk pembentukan sel darah merah yang baru dan sihat. Stok atau sup yang dibuat oleh tulang ayam mendidih mengandungi gelatin, kondroitin, dan nutrien lain yang berguna untuk penyembuhan usus dan imuniti.

  1. Biji bunga matahari

Biji bunga matahari kaya dengan Vitamin E yang merupakan antioksidan. Ia membantu dalam meningkatkan fungsi imun dengan melawan radikal bebas yang merosakkan sel-sel. Ia juga kaya dengan selenium yang terbukti melawan jangkitan virus dalam kajian haiwan.  Vitamin E juga terdapat dalam alpukat dan sayur-sayuran berdaun.

  1. Ubi keledek

Ubi keledek kaya dengan beta karotena, sejenis antioksidan yang memberikan kulit kentang warna oren. Beta karotena adalah sumber vitamin A yang menjadikan kulit kita sihat dan juga boleh memberikan sedikit perlindungan terhadap kerosakan kulit daripada sinaran ultraviolet (UV).

  1. Badam adalah sumber vitamin E yang sangat baik

Badam adalah satu lagi sumber vitamin E yang sangat baik. Ia juga mengandungi mangan, magnesium, dan serat. Apabila ia datang untuk mencegah dan melawan selesema, vitamin E cenderung untuk mengambil backseat kepada vitamin C. Walau bagaimanapun, antioksidan yang kuat ini adalah kunci kepada sistem imun yang sihat. Orang dewasa hanya memerlukan kira-kira 15 miligram vitamin E setiap hari. Setengah cawan - iaitu kira-kira 46 keseluruhan, badam bercangkerang - menyediakan kira-kira 100 peratus daripada jumlah harian yang disyorkan.

Ini adalah beberapa makanan yang boleh dimasukkan ke dalam diet harian sebagai penggalak imuniti. Menggabungkan diet yang sihat dengan senaman yang betul akan memastikan gaya hidup yang sihat. Sila berunding dengan doktor atau pakar kesihatan sebelum membuat sebarang perubahan pada gaya hidup anda.

Seperti artikel ini setakat ini? Langgan kami untuk mendapatkan pencernaan mingguan mengenai kejadian Homage terkini, petua penjagaan dan panduan kesihatan.

Jika orang tua yang anda sayangi mempunyai sistem imun yang lemah, adalah penting untuk kekal aktif dan mengekalkan diet yang sihat dan seimbang. Di Homage, Profesional Penjagaan kami dilatih untuk menyediakan persahabatan, penjagaan kejururawatan, penjagaan malam, terapi rumah untuk memastikan orang yang anda sayangi aktif dan terlibat.

Artikel ini dibawa kepada anda oleh Food-Med.com


Berikan penjagaan terbaik kepada orang yang anda sayangi hari ini! Isi borang di bawah untuk perundingan percuma dengan pasukan Penasihat Penjagaan kami.

Isi butiran di bawah dan Penasihat Penjagaan kami boleh menghubungi anda dengan maklumat penjagaan yang anda perlukan.


Rujukan
  1. https://www.merriam-webster.com/dictionary/immunity
  2. https://www.hopkinsmedicine.org/health/conditions-and-diseases/the-immune-system
  3. https://www.hopkinsmedicine.org/health/conditions-and-diseases/disorders-of-the-immune-system
  4. https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/nutrition-and-immunity/
  5. https://www.pennmedicine.org/updates/blogs/health-and-wellness/2020/march/weakened-immune-system
  6. https://www.webmd.com/cold-and-flu/ss/slideshow-immune-foods
  7. https://www.healthline.com/nutrition/reishi-mushroom-benefits
  8. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25571788/
  9. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16428086/
  10. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16230843/
  11. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20574926/
  12. https://www.healthline.com/health/food-nutrition/foods-that-boost-the-immune-system#other-tips
  13. https://www.medicalnewstoday.com/articles/322412#which-foods-boost-the-immune-system
  14. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5664031/
  15. https://academic.oup.com/biohorizons/article/doi/10.1093/biohorizons/hzs004/220345
  16. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4335269/
  17. https://food-med.com/preventive/how-reishi-mushrooms-boost-immune-system/
Kategori
Gejala-gejala
Tags
Mengenai Penulis
Omnia I. Tantawi
Omnia I. Tantawi adalah seorang Sarjana Penyelidikan Perubatan Mesir dan Penolong Pensyarah dalam Sains Bioteknologi. Pada masa ini, beliau bekerja sebagai Penulis Perubatan Kanan di salah satu syarikat penjagaan kesihatan digital terbesar dengan matlamat tunggal untuk menyebarkan kejayaan terkini dalam bidang perubatan.
Jadikan Penjagaan Rumah Peribadi Kepada Orang Yang Anda Sayangi
Curve

Jadikan Penjagaan Rumah Peribadi Kepada Orang Yang Anda Sayangi

Mulakan dengan perundingan percuma hari ini, dan ketahui mengapa beribu-ribu rakyat Malaysia mempercayai Homage untuk memberikan penjagaan terbaik di rumah mereka.

Berhati-hati Sekarang